Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ

Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι μια νευρολογική διαδικασία κατά την οποία τα μέρη του νευρικού συστήματος εργάζονται μαζί συλλέγοντας δεδομένα από το περιβάλλον μέσα από τα μάτια, το δέρμα, τα αυτιά, τους μύες, το στόμα, τη μύτη, τις αρθρώσεις κλπ. Ο εγκέφαλος έχει την ικανότητα να καταγράφει αυτά τα δεδομένα, να τα επεξεργάζεται και να τα οργανώνει, με σκοπό την κατάλληλη αντίδραση στις εκάστοτε προκλήσεις του περιβάλλοντος.

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι η ικανότητα του εγκεφάλου να οργανώνει την αισθητηριακή πληροφορία που δέχεται από το περιβάλλον (μέσω των ματιών, του δέρματος, των αυτιών, της μύτης, των μυών κ.λ.π.) και από το σώμα, προκειμένου να μπορούμε να χρησιμοποιούμε το σώμα μας κατάλληλα και ανάλογα με τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος.

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ

Τα παιδιά που παρουσιάζουν διαταραχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης έχουν δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία με αποτέλεσμα οι αισθήσεις να μην μπορούν να αλληλεπιδράσουν σωστά με τον εγκέφαλο και  να ερμηνευτούν σωστά.

Παρουσιάζεται σε ποσοστό:

  • 5-15% σε παιδιά χωρίς αναπηρίες 
  • 40-48% σε παιδιά με ποικίλες αναπηρίες

Eμφανίζουν είτε: 

  • υπερευαισθησία, δηλαδή να αισθάνεται το παιδί το κάθε ερέθισμα σε έντονο βαθμό 
  • υποευαισθησία, δηλαδή όταν υπάρχει μειωμένη αντίδραση σε ερεθίσματα του περιβάλλοντος
  • αισθητηριακή αναζήτηση, όπου εμφανίζουν μία έντονη αναζήτηση αισθητηριακών ερεθισμάτων 

ΟΜΑΔΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΣΥΝΗΘΩΣ

  • Παιδιά με αυτισμό και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές
  • Βρέφη που έχουν γεννηθεί πρόωρα
  • Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
  • Άτομα με εγκεφαλική βλάβη

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΟΥ ΕΝΤΟΠΙΖΟΝΤΑΙ

  • Υπερδιέγερση, υψηλό επίπεδο ενεργητικότητας ή Υπό διέγερση, χαμηλό επίπεδο ενεργητικότητας, παθητικότητα
  • Μειωμένο συντονισμό στις κινήσεις τους
  • Μαθησιακές δυσκολίες ή δυσκολίες στον προφορικό λόγο
  • Διάσπαση προσοχής και μειωμένη συγκέντρωση
  • Είναι αδέξιο και του πέφτουν συχνά πράγματα από τα χέρια

ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

  • Αποφεύγει το άγγιγμα και την σωματική επαφή ή το αντίθετο δηλαδή  αναζητά έντονα το άγγιγμα.
  • Ο καλύτερος συντονισμός των ερεθισμάτων και σχεδιασμός των κινήσεων.
Kinisis 0111 DAA_4897
Kids_Kinisis 037 DSZ_3510
Kids_Kinisis 068 DSZ_3608